Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Miejsce komunikacji wewnętrznej w organizacji

Napisany przez DULNIK communico dnia 2013-03-18 19:53:11. Aktualizowano 2024-06-02 00:53:34

Moja przygoda z komunikacją wewnętrzną zaczęła się w dziale personalnym. Firma w ciągu kilku lat bardzo się rozrosła, co dział HR odczuł jako jeden z pierwszych...

Moja przygoda z komunikacją wewnętrzną zaczęła się w dziale personalnym. Firma w ciągu kilku lat bardzo się rozrosła, co dział HR odczuł jako jeden z pierwszych – natłokiem projektów rekrutacyjnych, koniecznością wprowadzania zmian w strukturze organizacyjnej, wzrostem ilości dokumentów pracowniczych, ilością i zakresem szkoleń oraz… bieżących informacji, które pracownicy powinni otrzymywać. Tak indywidualnie, jak grupowo.

 
W naturalny sposób zrodziła się potrzeba zatroszczenia o płynny i sprawny przepływ informacji w firmie. Wraz z rozwojem komunikacji wewnętrznej to pojedyncze stanowisko w dziale personalnym ewoluowało do osobnego departamentu, dedykowanego wyłącznie komunikacji.
 

HR i komunikacja wewnętrzna – dwa bratanki

W wielu firmach komunikacja wewnętrzna ma podobny rodowód. Dotyczy to szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw, które w ostatnich latach szybko urosły. Podobnie jak w powyższej historii wraz ze wzrostem firmy komunikacja staje się naturalną kompetencją działu personalnego. To właśnie ten dział jest najbliżej ludzi, a jego pracownicy są postrzegani jako ci, którzy „wszystko” wiedzą lub wiedzieć powinni i traktowani jako najbardziej wiarygodne źródło informacji.
Ponadto tworząc politykę zarządzania kadrami dział personalny daje zalążek kulturze organizacyjnej, która z komunikacją wewnętrzną tworzy naczynia połączone.
 
Jedna organizacja – jeden dział
Istnieją także organizacje, w których komunikacja wewnętrzna jest częścią działu PR, marketingu lub komunikacji korporacyjnej. Dotyczy to głównie dużych firm z wieloletnią tradycją, które na drodze swojego rozwoju powołały do życia te właśnie działy. Warto tu nadmienić, że w Polsce o komunikacji wewnętrznej jako osobnym obszarze zarządzania zaczęto mówić pod koniec lat 90-tych ubiegłego stulecia.
Osadzenie komunikacji wewnętrznej w dziale PR, marketingu lub komunikacji korporacyjnej jest uzasadnione głównie kompetencjami zatrudnionych tam osób. Komunikacja w firmie staje się naturalnym przedłużeniem komunikacji na zewnątrz firmy.
 
Komunikacja wewnętrzna na „swoim”
W najdojrzalszych firmach i w firmach przygotowujących się do znaczących zmian komunikacja wewnętrzna często jest osobnym działem, często osadzonym blisko zarządu. W pierwszym przypadku wynika to przeważnie z ilości i różnorodności zadań, jakie realizują „komunikatorzy"*, rozległej struktury organizacyjnej i wynikających z niej trudności w przepływie informacji i wiedzy, co stwarza zagrożenie dla spójności komunikacji.
W przypadku organizacji przygotowujących się bądź przechodzących przez zmiany ranga komunikacji wewnętrznej rośnie. W zmianie, która dla pracowników często jest sytuacją kryzysową, rośnie znaczenie podejmowania szybkich decyzji i działań. Stąd im bliżej komunikacji do zarządu, tym lepiej.
 
Komunikacja wewnętrzna w miejscu idealnym
Czy w ogóle można mówić o idealnym miejscu w strukturze organizacji dla komunikacji wewnętrznej? Doświadczenie podpowiada, że to miejsce adekwatne do etapu rozwoju firmy, jej możliwości, ograniczeń i potrzeb, rangi, jaką nadaje się komunikacji wewnętrznej oraz do kultury organizacji. Ta ostatnia, nawet jeśli nie opisana misją, wizją, wartościami istnieje zawsze. Podobnie jak komunikacja nieformalna. Jednak to temat na osobne rozważania.
To, co w największej mierze stanowi o efektywności komunikacji wewnętrznej to jej kompleksowość i spójność. Niezależnie od miejsca w strukturze komunikacja wewnętrzna powinna być jak krwioobieg  organizacji – docierać wszędzie, by pobierać informacje, odpowiednio je przetwarzać i dostarczać w odpowiednie miejsce w określonym czasie.
 
*”komunikatorzy” – osoby zajmujące się komunikacją wewnętrzną 


Karolina Dulnik
 

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Miejsce komunikacji wewnętrznej w organizacji - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.