CMR - JAK PRAWIDŁOWO WYPEŁNIAĆ LIST PRZEWOZOWY I POSŁUGIWAĆ SIĘ JEGO NAJNOWSZĄ WERSJĄ?
OGRANICZANIE RYZYK I ZABEZPIECZANIE NA WYPADEK ROSZCZEŃ W TRANSPORCIE KRAJOWYM I MIĘDZYNARODOWYM.
SZKOLENIE ORGANIZOWANE ONLINE!
POBIERZ OFERTĘ SZKOLENIA I FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY (PDF)>>
HARMONOGRAM POZOSTAŁYCH SZKOLEŃ (PDF)>>
Serdecznie zapraszamy do współpracy w zakresie szkoleń dofinansowanych z Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Bezpłatnie pomożemy w dopełnieniu wszelkich formalności związanych z dofinansowaniem i złożeniem wniosku!
Cel szkolenia – dzięki udziale w szkoleniu uczestnicy:
- poznają procedury w zakresie posługiwania się listem przewozowym CMR i listem krajowym,
- zostaną zaznajomieni z argumentami prawnymi dotyczącymi listów przewozowych, zawartych w Konwencji CMR i Prawie przewozowym,
- przećwiczą oficjalne zasady wypełniania listu przewozowego CMR, opracowane przez twórcę tego listu,
- poznają najczęściej występujące błędy przy wypełnianiu listu przewozowego CMR i listu krajowego,
- będą świadomi konsekwencji popełnianych błędów i koncepcji obrony przed nimi,
- poznają zasady wykorzystania listu przewozowego w procesie reklamacyjnym i załatwiania sporów pomiędzy zleceniodawcą, spedytorem, przewoźnikiem, dalszymi przewoźnikami oraz odbiorcą.
Jak realizujemy program:
- Program jest realizowany w formie praktycznych warsztatów.
- Każdy problem omawiany jest z podaniem uzasadnienia prawnego i obowiązujących zwyczajów oraz interpretacji. Ćwiczenia polegają na pracy z dokumentami – do wypełnienia i wypełnionymi.
DODATKOWO:
- Materiały szkoleniowe w formie elektronicznej - PDF.
- Możliwość kontaktu z trenerem i zadawania pytań po szkoleniu - konsultacje przez internet.
PROGRAM SZKOLENIA:
1. LIST PRZEWOZOWY W KONWENCJI CMR I PRAWIE PRZEWOZOWYM.
- Jakie postanowienia Konwencji CMR mają zastosowanie do listu przewozowego CMR?
- Czy Konwencja CMR zawiera wzór listu przewozowego?
- Jakie informacje muszą koniecznie znaleźć się w liście CMR zgodnie z postanowieniami Konwencji?
- Jakie informacje zamieszcza się w liście na zasadzie opcjonalnej?
- Czy list przewozowy może być umową przewozu?
- Jakie są wzajemne relacje prawne pomiędzy listem przewozowym a zleceniem przewozowym?
- Czy na liście CMR można zamieścić informacje, których nie było w zleceniu przewozowym?
- Co się dzieje w sytuacji, gdy list przewozowy nie został wystawiony na dany przewóz?
- Jak należy bronić się przed zarzutem nieprawidłowego wystawienia listu przewozowego?
2. PRAKTYCZNE UWAGI NA TEMAT WPISÓW DO LISTU PRZEWOZOWEGO.
- Co może wpisać kierowca do listu przewozowego i jak musi to uzasadnić, żeby jego uwagi zostały wzięte pod uwagę w przypadku sporu?
- Czy konieczna jest wartość towaru i termin dostawy w liście przewozowym?
- Czy można przy przewozach krajowych wykorzystać list CMR?
- Czym różni się list CMR od listu krajowego?
- Czy dokument WZ może spełniać funkcję listu przewozowego?
- Jak należy określić towar w liście przewozowym i dlaczego jego nazwa z „systemu” może nie wystarczać?
- W jaki sposób znieść limity odpowiedzialności przewoźnika w liście przewozowym?
- Jak należy dokonać deklaracji specjalnego interesu w dostawie towaru i zabezpieczyć się przed niedotrzymaniem terminu dostawy?
- Co może zrobić przewoźnik, żeby zabezpieczyć swoje interesy w liście przewozowym?
- Jaka jest rola kierowcy w wypełnieniu listu przewozowego?
3. INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA NAJNOWSZEJ WERSJI LISTU CMR SPORZĄDZONA PRZEZ IRU - TWÓRCĘ LISTU CMR.
- Na czym polegają zmiany w najnowszej wersji listu CMR?
- Co to jest IRU i dlaczego stworzyła kolejną wersję listu CMR?
- Kto powinien wypełnić list przewozowy CMR?
- Które części listu przewozowego powinien wypełnić przewoźnik, a które nadawca?
- Czy wskazując przewoźnika należy wskazać przewoźnika umownego czy faktycznego (podwykonawcę)?
- Do czego służą poszczególne kopie listu CMR?
- Czy konieczny jest numer listu i kraj wystawienia?
- Kogo należy rozumieć jako nadawcę towarów, w szczególności w sytuacji zlecania transportu przez kupującego?
- Jaka jest różnica pomiędzy nadawcą a załadowcą towarów?
- Gdzie wpisać podmiot zawierający umowę z przewoźnikiem?
- Czy nadawca i odbiorca mogą być tym samym podmiotem?
- Czy odbiorca musi być stroną umowy przewozu?
- Czy można w liście ukryć nadawcę czy odbiorcę towarów, gdy wynika to ze względów biznesowych?
- W jakich sytuacjach można wymagać wpisania godzin otwarcia magazynów?
- Czy można do listu CMR dopisać określone dane później?
4. ĆWICZENIA W WYPEŁNIANIU NAJNOWSZEJ WERSJI LISTU CMR Z UWZGLĘDNIENIEM RÓŻNYCH SYTUACJI PRZEWOZOWYCH.
- Jak wypełnić poszczególne pola nowej wersji listu przewozowego CMR?
- Jakie instrukcje może w liście CMR wpisać załadowca?
- Czy można wymagać postojów wyłącznie na parkingach strzeżonych i czy wymaga to dopłaty do przewoźnego?
- Co może dać sformułowanie zakazu przeładunku i co w sytuacji gdy będzie on konieczny?
- Czy w uwagach załadowcy można wymagać od przewoźnika ubezpieczenia cargo?
- Czy kierowca może napisać, że nie sprawdził i nie przeliczył towaru?
- Kiedy pomimo braku sprawdzenia towaru przewoźnik i tak odpowiada za uszkodzenia i ubytki?
- Czy zastrzeżenia przewoźnika nie potwierdzone przez załadowcę są ważne i zwalniają go od odpowiedzialności z tytułu naniesionych uwag?
- Jak wskazać kolejnych przewoźników i w którym momencie należy to pole wypełnić?
- Jak potwierdza na liście przejęcie towaru kolejny przewoźnik?
- Czy kolejny przewoźnik może wnieść zastrzeżenia do stanu towaru?
- Jakie dokumenty dodatkowe uwidacznia się w liście CMR?
- Gdzie należy dokonać deklaracji wartości towaru i kiedy należy to zrobić?
- Jak sformułowana deklaracja znosi limit odpowiedzialności przewoźnika na utratę i ubytki?
- W jaki sposób w liście zabezpieczyć dochodzenie roszczeń z tytułu niedotrzymania terminu dostawy?
- Jak znieść limity odpowiedzialności za niedotrzymanie terminu dostawy?
- Jakie informacje zamieszcza się na odwrocie listu przewozowego?
5. INTERPRETACJA RÓŻNYCH PROBLEMÓW WYNIKAJĄCYCH Z POSŁUGIWANIA SIĘ CMR W NAJNOWSZYM BRZMIENIU.
- Kwestia zgodności danych listu przewozowego ze zleceniem przewozowym i rozstrzyganie związanych z tym sprzeczności (który dokument jest ważniejszy)?
- Czy niezgodność wpisanego numeru rejestracyjnego pojazdu z rzeczywistością może stanowić poważny problem?
- Jakie są wolnienia przewoźnika od odpowiedzialności zgodnie z Konwencją CMR i czy należy na nie powołać się w liście przewozowym?
- Jakie są różnice w zwolnieniach od odpowiedzialności przy przewozach krajowych i międzynarodowych?
- Jak przewoźnik powinien zapisać możliwość przewozu pojazdem odkrytym?
- Na czym polegają szczególne ustalenia pomiędzy nadawcą a przewoźnikiem w liście CMR?
- Jak powinien potwierdzić dostawę w liście przewozowym odbiorca?
- Czy w przypadku zastrzeżeń do stanu towaru przy odbiorze należy wpisać to do listu CMR czy wystarczy protokół?
- Czy potrzebne są podpisy i pieczątki na liście CMR czy są inne możliwości potwierdzania?
- Do czego służy część pozaumowna listu przewozowego CMR i jakie informacje można tam umieścić?
- Jak wykorzystać list przewozowy w procesie reklamacji?
- Czy zawsze w przypadku reklamacji należy dołączyć oryginał listu przewozowego?
6. CO ULEGNIE ZMIANIE PO WPROWADZENIU LISTU PRZEWOZOWEGO CMR W FORMIE ELEKTRONICZNEJ, TZW. eCMR?
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE:
- Wypełnianie listów przewozowych – listu CMR i listu krajowego z dokładną analizą poszczególnych rubryk.
- Analiza przykładów zapisów w liście CMR – błędnych i prawidłowych - na przykładach.
- Analiza dokumentów i ich zapisów odpowiadających praktycznym sytuacjom, wskazanym na zdjęciach z załadunku, rozładunku, trasy przewozu.
Program nie stanowi harmonogramu i tematy są omawiane w różnej, aczkolwiek logicznej kolejności oraz rozwijane zgodnie z zainteresowaniem uczestników. Przy jednorodnej grupie (zainteresowanej np. tylko transportem drogowym) istnieje możliwość skupienia się na zagadnieniach przydatnych grupie. W trakcie szkolenia odpowiedzi na pytania uczestników dokonywane są na bieżąco.
Osoba prowadząca szkolenie: Dr Wojciech Budzyński.
Jest uznanym specjalistą w zakresie transportu, spedycji oraz umów handlowych i reklamacji z partnerem krajowym i zagranicznym. Wiedzę praktyczną zdobywał od ponad 30 lat jako handlowiec, dyrektor firmy handlowej, kolejno szef jej dwóch oddziałów za granicą, doradca ministra, starszy ekspert Banku Światowego. Jest długoletnim doradcą wielu firm polskich i międzynarodowych korporacji w Polsce, w tym dużych firm transportowych i spedycyjnych.
Przeszkolił kilkadziesiąt tysięcy menedżerów i handlowców. Autor wielu pozycji książkowych poświęconych tematyce transportowej i handlowej, m.in.: „Transport w przedsiębiorstwie. Logistyka, spedycja i reklamacje.”, „Negocjowanie i zawieranie umów handlowych.” (wydanie elektroniczne EBOOK 2015), „Umowy w handlu krajowym i zagranicznym. Nowe bazy dostawy, pułapki, zabezpieczenia.” (2015), „Negocjowanie i zawieranie umów handlowych. Analiza uwarunkowań, ryzyk, pułapek i zabezpieczeń.”, Biblioteka Nowoczesnego Menedżera (2014), „Handel zagraniczny dla menedżerów.”, „Prawo międzynarodowe. Transakcje międzynarodowe.” Podręcznik na Studia MBA, „Międzynarodowe reguły realizacji kontraktu. Incoterms. Combiterms. Amerykańskie Definicje Handlowe RAFTD.”, „Leksykon handlu zagranicznego. Rozliczenia finansowe.” „Poradnik eksportera komponentów.”, „Słownik dokumentów handlu zagranicznego. Opis i wzory dokumentów.”, „Eksport – import według Incoterms.” „Realizacja kontraktu importowego i eksportowego.”, „Realizacja transakcji importowej.”, „Wykładnia terminów handlowych Incoterms.”
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
- Do udziału w szkoleniu online potrzebny jest komputer lub urządzenie mobilne z wbudowaną kamerą i mikrofonem oraz dostępem do Internetu.
- Minimalne wymagania sprzętowe - laptop/komputer PC, MAC z najnowszą wersją przeglądarek internetowych (Chrome, Edge, Firefox), podstawowa kamera internetowa i mikrofon, dostęp do sieci Internet.
- Minimalna przepustowość łącza internetowego odbiorcy to 10 Mb/s, zalecana: 25 Mb/s. Instrukcja udziału w szkoleniu on-line zostanie przekazana wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia i pozostałymi informacjami organizacyjnymi.
- Na kilka dni przed szkoleniem z każdym uczestnikiem zostanie przeprowadzony test połączenia na platformie online. Szkolenia realizujemy za pośrednictwem platform: Zoom Meetings lub Clickmeeting.
Szkolenie odbywa się w czasie rzeczywistym na platformie online Zoom Meetings lub Clickmeeting.
- 09:50 – 10:00 Logowanie do platformy
- 10:00 – 13:00 Zajęcia część I
- 13:00 – 14:00 przerwa na lunch
- 14:00 – 16:00 Zajęcia część II
Cena promocyjna szkolenia online wynosi 890 zł. netto + 23% VAT i obejmuje:
- wysoki poziom merytoryczny szkolenia,
- uczestnictwo w szkoleniu w małych grupach,
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej PDF,
- zaświadczenie ukończenia szkolenia w postaci elektronicznej PDF.
Cena po okresie promocji: 990 + 23% VAT.
SZKOLENIA STACJONARNE:
Cena promocyjna szkolenia stacjonarnego wynosi 1160 zł. netto + 23% VAT i obejmuje:
- wysoki poziom merytoryczny szkolenia,
- uczestnictwo w szkoleniu w małych grupach,
- materiały szkoleniowe w segregatorze, długopis
- zaświadczenie ukończenia szkolenia,
- obiad,
- przerwy kawowe
Cena po okresie promocji: 1260 + 23% VAT.
ZGŁOSZENIA UCZESTNICTWA W SZKOLENIU PRZYJMUJEMY POD NUMEREM TELEFONÓW:
tel.: 22 853 35 23, tel. kom.: 607 573 053
lub e-mail: atl@atl.edu.pl
SZKOLENIA ZAMKNIĘTE
– JEŻELI JESTEŚCIE PAŃSTWO ZAINTERESOWANI REALIZACJĄ TEGO SZKOLENIA W SWOJEJ FIRMIE PROSIMY O KONTAKT TELEFONICZNY: 22 853 35 23
|
Szkolenia zamknięte organizowaliśmy dla:
- Aesculap Chifa Sp. z o.o.,
- Agencja Celna Anneberg Sp. z o.o.,
- Agencja Mienia Wojskowego,
- ALNOR Systemy Wentylacji Sp. z o.o.,
- ALSTOM Power Sp. z o.o.,
- ALTADIS POLSKA S.A.,
- ArcelorMittal Distribution Solutions Poland Sp. z o.o.,
- ArcelorMittal Refractories Sp. z o.o.,
- AXTONE S.A.,
- Backer OBR Sp. z o.o.,
- Bahlsen Polska Sp. z o.o.,
- Bank BGŻ BNP Paribas S.A.,
- Bank Ochrony Środowiska S.A.,
- BARLINEK S.A.,
- Basell Orlen Polyolefins Sp. z o.o.,
- BE & K Europe Sp. z o.o.,
- BELL P.P.H.U.,
- Bischof + Klein Polska GmbH,
- BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o.,
- Capgemini Polska Sp. z o.o.,
- CAN-PACK S.A. FPN w Bydgoszczy,
- CAT LC Polska Sp. z o.o.,
- Cereal Partners Poland Toruń-Pacific Sp. z o.o.,
- CIECH S.A.,
- CLIP Logistyka Sp. z o.o.,
- CTL Logistics Sp. z o.o.,
- CZACH-POMIAR Sp. z o.o.,
- Dajar Sp. z o.o.,
- Davis Poland Sp. z o.o. Sp. K,
- DB Logistic Sp. z o.o.,
- DB Schenker Rail Polska S.A.,
- DBI Plastics Sp. z o.o.,
- Dedra-Exim Sp. z o.o.,
- DEMIURG s.c.,
- DONE Deliveries Misiek i Wspólnicy sp.j.,
- DONE Deliveries Sp. z o.o. Sp. k.,
- DREXIA Tomasz Wojtasik,
- Dora – Metal Sp. z o.o.,
- Energoserwis S.A.,
- Elektrociepłownie Warszawskie S.A.,
- Fabryka Maszyn „Bumar-Koszalin” S.A.,
- Fabryka Mebli Okrętowych FAMOS Sp. z o.o.,
- Fabryka Porcelany „Wałbrzych” S.A.,
- Famot Pleszew Sp. z o.o.,
- Farby KABE Polska Sp. z o.o.,
- Federal-Mogul Bimet S.A.,
- Federal – Mogul Gorzyce S.A.,
- Fabryka Taśm Transporterowych Wolbrom S.A.,
- Geis PL Sp. z o.o.,
- FLSmidth MAAG Gear Sp. z o.o.,
- Geis PL Sp. z o.o.,
- General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o.,
- Glencore Polska Sp. z o.o.,
- Gospodarstwo Pasieczne „Sądecki Bartnik” Sp. z o.o.,
- Grupa Azoty Zakłady Azotowe „Puławy” S.A.,
- Grupa Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn S.A.,
- Grupa Topex Sp. z o.o.,
- GWW Grynhoff i Partnerzy Radcowie Prawni i Doradcy Sp. P.,
- Grupa Lotos S.A.,
- Górnośląski Zakład Elektroenergetyczny S.A.,
- Hamilton Sundstrand Poland Sp. z o.o.,
- Huta Zawiercie S.A.,
- Huta Pokój S.A.,
- „HOLDING-ZREMB” Gorzów S.A.,
- Hobas System Polska Sp. z o.o.,
- Hutchinson Poland Sp. z o.o.,
- Igepa Polska Sp. z o.o,.
- ILS Sp. z o.o.,
- IMPEL S.A.,
- INCO-VERITAS S.A.,
- International Paper-Kwidzyn Sp. z o.o.,
- IMPRESS DECOR POLSKA Sp. z o.o.,
- INTERPRINT Polska Sp. z o.o.,
- IPSEN LOGISTICS Sp. z o.o.,
- KABAT TYRE Sp. z o.o. sp.j.,
- KAN Sp. z o.o.,
- Keller Polska Sp. z o.o.,
- Kerry Polska Sp. z o.o.,
- Kompania Piwowarska S.A.,
- Kongskilde Polska Sp. z o.o.,
- KONIG TRANS SPEDITION Sp. z o.o.,
- Korporacja KGL S.A.,
- Lagardere Travel Retail Sp. z o.o.,
- Lublindis Sp. z o.o.,
- Leica Geosystems Sp. z o.o.,
- Magneti Marelli Aftermarket Sp. z o.o.,
- MA Polska S.A.,
- MA Polska S.A. Tychy Zakład w Kielcach
- MAN Bus Sp. z o.o.,
- MAN Trucks Sp. z o.o.,
- Maersk Polska Sp. z o.o.,
- Marsh Sp. z o.o.,
- Merck Sp. z o.o.,
- Metalpol Węgierska Górka Sp. z o.o.,
- MFO S.A.,
- ML Sp. z o.o.,
- Mondi Świecie S.A.,
- Monosuisse Sp. z o.o.,
- Nadodrzański Oddział Straży Granicznej,
- Neapco Europe Sp. z o.o.,
- NOVOL Sp. z o.o.,
- Opel Polska Sp. z o.o.,
- OBR Centrum Techniki Morskiej S.A. w Gdyni,
- ORLEN OIL Sp. z o.o.,
- ORLEN KolTrans Sp. z o.o.,
- Ośrodek Szkoleń Specjalistycznych Straży Granicznej w Lubaniu,
- PCC Rokita S.A.,
- P.H. Alfa-Elektro Sp. z o.o.,
- PerkinElmer Shared Services Sp. z o.o.,
- Philips Lighting Poland S.A.,
- Perre René Sp. z o.o.,
- PKN Orlen S.A.,
- PKP CARGO CONNECT Sp. z o.o.,
- PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.,
- POCH S.A.,
- Polcotton Sp. z o.o.,
- Polmlek Sp. z o.o.,
- Polpharma Biologics S.A.,
- Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,
- Polska Spółka Gazownictwa sp. z o.o.,
- PORTA KMI Poland Sp. z o.o.,
- POZ-BRUK Sp. z o.o. Sp. J.
- Przemysłowe Centrum Optyki S.A.,
- Przedsiębiorstwo Materiałów Ogniotrwałych „KOMEX” Sp. z o.o.,
- PP „Porty Lotnicze”,
- PFLEIDERER GRAJEWO S.A.,
- PFLEIDERER PROSPAN S.A.,
- RADWAR S.A.,
- RADMOR S.A.,
- Rhenus Logistics S.A.,
- Remontowa Hydraulic Systems Sp. z o.o.,
- Ronal Polska Sp. z o.o.,
- Ryłko Sp. z o.o.,
- Rzeszowskie Zakłady Drobiarskie Res-Drob Sp. z o.o.,
- Saint-Gobain Construction Products Polska Sp. z o.o.,
- Saint-Gobain HPM Polska Sp. z o.o.,
- SaMASZ Sp. z o.o.,
- Sanitec Koło Sp. z o.o.,
- Schattdecor Sp. z o.o.,
- Schneider Electric Transformers Poland Sp. z o.o.,
- Sempertrans Bełchatów Sp. z o.o.,
- Siemens Sp. z o.o.,
- Skandius Sp. z o.o.,
- Solid Logistics Sp. z o.o.,
- SP Medical Sp. z o.o.,
- Spedimex Sp. z o.o.,
- STOMIL S.A.,
- Stora Enso Poland S.A.,
- Südzucker Polska S.A.,
- Sünkel Śruby Sp. z o.o.,
- SUN GARDEN POLSKA Sp. z o.o. sp.k.,
- Tedrive Poland Sp. z o.o.,
- TEMPO TP Sp. z o.o. Sp.k.,
- TI Poland Sp. z o.o.,
- TOTAL Polska Sp. z o.o.,
- TOYA S.A.,
- Toyota Tsusho Europe S.A.,
- TPV Displays Sp. z o.o.,
- Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.,
- Transcargo sp. z o.o.,
- TRW Polska Sp. z o.o.,
- TUiR Warta S.A.,
- TUnŻ Warta S.A.,
- TZMO S.A.,
- UNIFEEDER A/S S.A. Oddział w Polsce,
- Valvex S.A.,
- Vesuvius Poland Sp. z o.o.,
- VGL Group Sp. z o.o.,
- VOLVO Polska Sp. z o.o.,
- WAMA AB,
- Werner Kenkel Sp. z o.o.,
- Winterhalter Gastronom Polska Sp. z o.o.,
- Wood-Mizer Industries Sp. z o.o.,
- Wrigley Poland Sp. z o.o.,
- Warszawskie Zakłady Farmaceutyczne Polfa S.A.,
- Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A.,
- Wrocławskie Zakłady Zielarskie„Herbapol” S.A.,
- Versalis International Societe Anonyme S.A. Oddział w Polsce
- Yara Poland Sp. z o.o.,
- Zakłady Aparatury Chemicznej Chemet S.A.,
- Zakłady Farmaceutyczne Polpharma S.A.,
- Zakłady Produkcji Cukierniczej Vobro,
- Zbych-Pol & Mobet Sp. z.o.o.,
- ZENTIS POLSKA Sp. z o.o.